Welkom in Mpongwe!

28 augustus 2017 - Mpongwe, Zambia

Lieve allemaal,

Het is alweer maandag en ik weet niet goed waarover ik moet beginnen met schrijven. De dagen vliegen om en eigenlijk wou ik aan het eind van de week een nieuw blog plaatsen, maar ik heb in twee dagen zo ontzettend veel meegemaakt dat ik dit graag wil delen. Laten we maar beginnen met de busreis van Lusaka, de hoofdstad, naar Mpongwe, het dorpje waar mijn stage zal beginnen. De busreis zou een 7uur durende reis zijn. Vrijdag hadden we een busticket gekocht om zaterdag om 12:30 met de bus te vertrekken. Maaar zambia kent zambiaanse tijd, meestal een uur later dan afgesproken, maar het kan ook eerder zijn. Kortom, afspraken maken is onmogelijk. We namen ons voor om om 11 uur op het busstation te zijn. Zo gezegd zo gedaan en inderdaad stonden er al vele mensen te wachten op de bus (vaak nog meer bagage dan mensen zelf). Helaas kwam de bus later als 12:30 aanzetten en hebben we zo'n 3.5 uur in de brandende zon gewacht. Toen de bus arriveerde werd het een gedrang. Maar aangezien we de enige blanken waren kregen we voorrang en de beste plaats. Zambianen zijn erg gelovig en bij vertrek van de bus stapte er een priester in waardoor we eerst moesten bidden voor vertrek. Het was een lange rit en ik was doodmoe maar wou niet slapen, want wat was er veel te zien! De bevolking verre afstanden lopen langs de weg, het verkeer (alles rijdt dwars door elkaar heen) en de omgeving. We moesten zelfs ogen hebben voor in de bus, overal liepen kakkerlakken! Gelukkig ben ik daar niet bang voor... Aangekomen in Mpongwe werden we opgehaald door een begeleider van de organisatie. We gingen snel naar bed want we waren doodmoe. De volgende dag zou de introductieweek beginnen. Iedere dag tussen 7 en 8 krijgen we ontbijt, maar zoals ik al vertelde, zambiaanse tijd! Dusss om half 9 stonden we op gisteren en werden ons twee gebakken eieren op toast voorgezet (evenals vandaag). Na het ontbijt zijn we naar een 'dierenpark' gegaan. Dit was een grote savanne waaronder zebra's, impala's, krokodillen, neushoorns, apen, capibara's, slangen en enkele giraffen wonen. Dit wil niet zeggen dat wanneer je met de auto door het park gaat je deze beesten ook ziet. Onze begeleiders hadden op een eerdere safari alleen impala's gezien dus we gingen erheen met de gedachten op wat 'herten'. Integendeel..  het was lucky day!! Niet snel na het begin zagen we al een jonge giraffe op 10 meter afstand. Ik vond dit erg indrukwekkend om te zien. Dat gevoel is niet te beschrijven. We vervolgden onze rit en zagen zebra's, impala's, capibara's ....en abrupt remde onze begeleider. Er stond een giraffe op de weg! Zo ontzettend gaaf! Het geluk kon niet op, als laatste van de rit zagen we nog een paar apen. Op het eind liepen we naar een reptielenhuis voor slangen te zien en zagen we een krokodil! Wauw wat vond ik dit ook ruig! Deze dag was onbeschrijfelijk mooi en zal ik niet snel vergeten! Vandaag zijn we verder gegaan met de introductieweek. Later hierover meer! Ik zou graag foto's op de site willen zetten over deze dagen, maar dit zal me met het bereik hier nu niet lukken. Er staan er een paar op facebook.
Nu ben ik moe en ga ik zo slapen... Het is hier nu 20:45... dat is ook zo iets hier, de dag begint rond 4 / 5 / 6 uur en de mensen gaan slapen rond 20 / 21 uur ... hier kan ik nog niet zo aan wennen ..

Tot het volgend blog!

Doei! Liefs, Fieke

1. Elly Nijssen:
    28 augustus 2017
    Geweldig wat je allemaal ziet en mee maakt een hele ervaring. Groetjes
  2. Mama:
    28 augustus 2017
    Wat weer een heerlijk verhaal. ik zie het allemaal voor me en is heel herkenbaar
  3. Truus:
    28 augustus 2017
    Super Fieke en zoveel nieuwe indrukken. Zo fijn dat je dit alles met ons wil delen. Kijk nu alweer uit naar je volgende verhaal
  4. Mariejose:
    29 augustus 2017
    Ha Fieke,
    Wat weer een mooi verhaal, met veel indrukken voor je. Heel mooi om te lezen en te delen.

Gr. Marie-jose
  5. Marion:
    29 augustus 2017
    Hoi Fieke, zo ver weg, maar jouw verhaal brengt het voor ons heel dichtbij. Heel bijzonder!
    Mooi dat jij dit mag doen en meemaken. En dit is nog pas het begin!! Groetjes Marion
  6. Ans Arts- van Lier:
    31 augustus 2017
    Fieke wat een prachtig verhaal.
    Ik voel wat jij bedoeld als je de dieren plotseling voor je ziet. Terug denkend aan Zuid-Afrika, in 2013. Geniet!
    Groetjes,
    Ans
  7. Gerard en Ria:
    31 augustus 2017
    Hoi Fieke, wat fijn dat je al je ervaringen met ons wilt delen. Indrukwekkend wat je al allemaal meegemaakt hebt, en dit is nog maar het begin. Geniet van al je nieuwe belevenissen en we gaan je verhalen met veel plezier volgen. Succes met je stage en veel liefs.
  8. Ilse korten:
    31 augustus 2017
    Heej Fieke. Gaaf zeg. Geniet nog van de vele mooie momenten die nog komen. En hoe leuk is dat.....dat wij dit met jou verhalen kunnen volgen. Grz ilse